24 Ekim 2013 Perşembe

DİNARLI ŞAİRLERDEN DİNAR ŞİİRLERİ



ESKİ MANDOLİN

Dinar biraz ıslaktır anılarımda
Sarar üstümü yapış yapış umarsızlık
Ben kasılır kalırım kaskatı
Dünyam kararır cayır cayır yanar kent
Tükenir nesli onca dolunaylı gecelerin

Düşer suya çalınmamış eski bir mandolin

Depremler götürdü güneşimizi
Islağı kurumadı tenimizin
İstasyon sokağında yitti sabır
Bana bakıp hline şükretti pencereler
Aklın suya ermedi, çaesiz ellerin

Düşer suya çalınmamış eski bir mandolin

                                       Rıfat Yiğit - HÜZÜNLÜ ÜVEYİK

16 Ekim 2013 Çarşamba

DİNARLI ŞAİRLERDEN DİNAR ŞİİRLERİ

İKİ MEVSİM

Dinar'ın istasyon caddesi
Doludur şimdi
Kadının sırtında çocuğu
Ötekisi elinde
Ve kucağı eşya dolu insanlar
Aceleci, geç kalmış
- Eltim hızlı yürü
Varacaksın da dinleneceksin daha
Yarın çapaya gideceğin belli

Pamuklandı kavaklar

Dinar'ın tahıl pazarı
Doludur şimdi
Ölçekçi Bayram Dayı, bağırmaktadır
-Altı. Altıı!
Gitgide büyür yığınların boyu
Kumrulara serbest
Alt tarafı doyuncaya kadar
Serçelere serbest tartı

Sorardı yapraklar

                                                           Rıfat YİĞİT
                                                       (Hüzünlü Üveyik)

8 Ekim 2013 Salı

APAMEİA KİBOTOS AMFİTİYATROSU



Kelainai (Apameia Kibotos) Tiyatrosu - Afyon, Dinar

Kelainai, bir Frig kentidir. Şe­hirde Pers kralı Kserkses’in bir sarayı ile av koruluğu vardı. Ulaşım bakımından önemli bir noktada bulunan Kelainai, antik çağlarda çok gelişti; İskender zamanındaki savaşlarda büyük bir rol oynadı. Kral Antiokhos Soter (M.Ö. 281–261) kent halkını yeni kurulan Apameia’ya göç etmeğe mecbur etti; fakat kentin adı ortadan silinmedi.

Tiyatro, Kelainai antik kentinin kurulu olduğu yamaçtadır. Güneybatıya bakar. Tiyatronun en üst sırası tepenin üstündeki antik kent kalıntısının bulunduğu düzlükten aşağı doğru sıralanmıştır. Böylece toplanacak sel sularından korunmak amaçlanmış olabilir. Henüz kazı yapılmamakla beraber sıraların küçük bir parçası ile her iki taraftaki destek duvarı açıktadır. Sıra başlarında aslan bacağı süslemeleri işlenmiştir. İzleyici koyağının çok az bölümü dışında tamamı yamaca yaslanmıştır. Sahne binasının eni 27 ayak, boyu 62 ayaktır.

Yaklaşık 7.000 kişiliktir.

APAMEİA ANTİK TİYATROSU


APAMEİA ANTİK TİYATROSU


APAMEİA ANTİK TİYATROSU


APAMEİA ANTİK TİYATROSU


TATARLI TÜMÜLÜSÜ AHŞAP PERS MEZARI

6 Ekim 2013 Pazar

DİNARLI ŞAİRLERDEN DİNAR ŞİİRLERİ

VAZGEÇEMEM DİNAR’DAN

MENDERES’İ DOĞURAN BU ŞEHİR BENİM İLÇEM
TÜM VARLIĞIM ONDADIR, OMDADIR GÜNDÜZ, GECEM
ONU ANLATIR HERGÜN, TÜM SÖZLERİM HER HECEM
GEÇERİM PEK ÇOK ŞEYDEN; ŞANDAN, CANDAN, BAHARDAN
SEVDALIYIM BU KENTE VAZGEÇEMEM DİNAR’DAN

SEVDASI OLANLARIN MURADI KAVUŞMAKTIR,
SAMİMİ YÜREKLERİN BULUŞMASI MUTLAKTIR,
KAYGIM YOKTUR YARINDAN, MUTLU GÜN DOĞACAKTIR
DARAĞACINA ÇEKSELER, BİLİNİZ GEÇMEM YARDAN
SEVDALIYIM BU KENTE VAZGEÇEMEM DİNAR’DAN

GENÇLİĞİM, ÇOCUKLUĞUM, HERŞEY ORDA TAPTAZE
MUTLULUKTUR DOSTLARLA SOHBET ETMEK YÜZYÜZE
KOMŞULARIM GÖNÜLDEN, HEM DOST, HEM YAKIN BİZE
DİNAR BENİM SERVETİM, ANLAMAM BAŞKA KÂRDAN
SEVDALIYIM BU KENTE VAZGEÇEMEM DİNAR’DAN

ANADOLU BİN YILLIK BENİM YURDUM, BEŞİĞİM
TÜRKMEN, YÖRÜK HEPSİ BİR, BEN HEPSİNE AŞIĞIM
DİNARLI BAŞIMDA TAÇ, HERKESLE BARIŞIĞIM
TÜRKÜ SÖYLERİM TÜRKÜ,  NEŞEDEN VE EFKÂRDAN
SEVDALIYIM BU KENTE, VAZGEÇEMEM DİNAR’DAN

İLK MÜZİK YARIŞMASI SUÇIKAN’DA YAPILMIŞ
TARİHİN GERÇEĞİNE MİTOLOJİ KATILMIŞ
SELÇUKLU’DAN BU YANA DİNAR VATAN TUTULMUŞ
OĞUZ BOYU KORKAR MI, NE BORADAN NE KARDAN
SEVDALIYIM BU KENTE, VAZGEÇEMEM DİNAR’DAN

BEN ONU CANDAN ÖZGE DELİ GİBİ SEVMİŞİM
ALPERENLER AŞKIYLA VELİ GİBİ SEVMİŞİM
DEDEM KORKUT KOPUZU, DİLİ GİBİ SEVMİŞİM
DEĞERLERİM UĞRUNA MEDET BEKLEMEM ZARDAN
SEVDALIYIM BU KENTE, VAZGEÇEMEM DİNAR’DAN

ADINI DUYMAM YETER, O ZAMAN DÜNYA DURUR
ORDA DOĞUP BÜYÜMEK HEM ONURDUR, HEM GURUR
ÜLKEM, ÜLKÜM BİR DE SEN, YÜREĞİM SİZE VURUR
ALLAH KORUSUN SİZİ KEM GÖZLERDEN, NAZARDAN
SEVDALIYIM BU KENTE, VAZGEÇEMEM DİNAR’DAN

İNCİRLİ, DÜDEN BENİ AYAK İZİMDEN TANIR
ANILARDA GEZERSEM YOLUM BAĞLARA VARIR
HER YOLA ÇIKIŞIMDA, GÖNLÜM ARKAMDA KALIR
SEVDA GARİP BİR ŞEYMİŞ, ALINMIYOR PAZARDAN
SEVDALIYIM BU KENTE, VAZGEÇEMEM DİNAR’DAN

HER KÖŞEDE YAŞANMIŞ ANILARIM, DÜNLERİM
MENDERES’İN SUYUNDA EFSANELER DİNLERİM
SUYUNDANDIR BU HUYUM, BİRAZ SERTTİR GENLERİM
TÜRKÜLERDE BİZ VARIZ, NAĞMELER SAZDAN, TARDAN
SEVDALIYIM BU KENTE, VAZGEÇEMEM DİNAR’DAN

ÖZTÜRK’ÜM YİNE DÜNÜN, GÖZLERİNDE CANLANDI
ÇOCUKLUK SEVDALARIN AĞAÇLARDA SALLANDI
GÖRDÜN GÜZEL DÜŞLERİ, ALTIN ŞEHRİN DİLLENDİ
ZAMAN KÖTÜ OLSA DA, GEDİK AÇAMAZ SURDAN
SEVDALIYIM BU KENTE, VAZGEÇEMEM DİNAR’DAN

31 OCAK 2013-İZMİR

                                                                                                      Raif ÖZTÜRK

4 Ekim 2013 Cuma

TATARLI TÜMÜLÜSÜ'NDE BULUNAN 2500 YILLIK DÜNYADAKİ TEK AHŞAP PERS MEZARI



Tatarlı Tümülüsü

Türü: Tümülüs
Rakım: m
Bölge: Ege
İl: Afyonkarahisar
İlçe: Dinar
Köy: Tatarlı
Araştırma Yöntemi: Kazı
Dönem: Geç Frig    
Yeri: Tatarlı Tümülüsü, Afyonkarahisar İli'nde, Şuhut-Dinar karayolu üzerinde, Afyonkarahisar'a 145 km, Dinar'a ise 35 km uzaklıktadır. Tatarlı kasabasının 3 km kuzeydoğusunda Tatarlı-Şuhut yolunun batısındaki kayalık bir tepe üzerinde yer alır.
Konumu ve Çevresel Özellikleri:
Tarihçe:
Araştırma ve Kazı: 1969 yılı sonlarında, defineci ve eski eser kaçakçıları tarafından tahrip edildiği haberi alınınca, 1970 yılında Müze Müdürü H.T. Uçankuş ile asistan arkadaşları B. Yalman ve A. Kılıçkaya tarafından, tümülüste bir kurtarma kazısı yapılmıştır.
Tabakalanma:
Buluntular: Mezar: 50 m çapında, 6 m yüksekliğinde bir tümülüstür. Doğal ve kayalık bir tepe üzerine, kuzey-güney doğrultusundadır. Tümülüsün tepesinden mezar odasının tavanına kadar yüksekliği 3.5 m dir. Mezar odasının yüksekliği 1.85 m'dir. Odayı örten kalasların kalınlığı 20-30 cm dir. Düzleştirilen zemin üzerine, ardıç ağaçlarından elde edilen kereste ile bir tonozlu bir mezar odası yapılmıştır. İçine ölü yerleştirildikten sonra mezar odasının çatısı kapatılmış, bundan sonra da çevresine kesme blok taşlardan aşırma tekniğiyle kalın bir duvar örülmütür. Son olarak da çevredeki yumru taş, kırma taş, çakıl ve değişik renkteki topraklarla koruyucu yığma toprak bölümü oluşturulmuştur. Mezar odasında kapı yada pencere yoktur. Mezar odasının iç ölçüleri 2.5x2x1.85 m'dir. Odanın kuzey duvarı değişik ölçülerde 8 kalastan yapılmıştır. Üstteki 4 kalas kamalarla birbirine bağlanmış, alttakiler ise kamasız üst üste oturtulmuştur. Kalas duvar yapımında geçme ve bindirme tekniğine başvurulmuştur. Üst örtüsü kalasları da böyle yan yana geçme biçiminde dizilmiş, onların üzerine mertekler, ağaç kabukları sıralanmış ve ondan sonra killi bir çamurla sıvanmıştır. Bu mezar odasına sonradan, Roma Dönemi'nde blok taşlardan bir dromos ilave edilmiş ve aile mezarı olarak kullanılmıştır. Bunun için, mezarda 14 insan iskeleti ve kafatası ele geçmiştir. Kemiklerin konumu da, mezarın sonradan, bir çok defa kullanıldığını göstermiştir. Çok zengin olması gereken ilk evredeki Frig mezarı, Romalılar zamanında soyulmuş ve bu soygun zamanımıza kadar süregelmiştir. Tatarlı Tümülüsü'nün içinden bir bakır Roma sikkesi, iki demir çivi, bir cam şişe parçası ve pişmiş topraktan bir kap parçasından oluşan az sayıda küçük buluntu ele geçirilmiştir. Ahşap mezarın duvarları üzerinde bulunan boyalı resimler, tümülüsün en önemli, en ilginç buluntularıdır. Kuzey ve güney dar yan duvarlarının üst bölümünde karşılıklı iki sfenks frizi bulunur. Onların altında, kalkanlı savaşçılar, savaş arabaları geçidi, kanatlı boğalar, onları takip eden bir panter figürü üzerinde uçan kuşlar, resim dizisinden oluşan zengin mitolojik sahnelerden meydana gelmektedir. Ayrıca, yan duvarlarda bazı insanlar, hayvanlar ve bazı geometrik şekillere de rastlanmıştır.
Kalıntılar:
Yorum ve tarihleme: Tatarlı Tümülüsü'nün inşa tekniği, ahşap odasının yapım biçimi, ahşap duvarlar üzerindeki resimler ve figürlere bakılarak bu mezarın Geç Frig Dönemi'ne ait olduğu, yani MÖ 6. yy'ın (525-500) sonlarında inşa edilmiş olabileceği düşünülmüştür. P. Cuniholm'un son dendrakronoloji incelenmesi de (MÖ 531) tarihini vermiştir.