- Geçen bölümden devam
VAKIF MÜESSESELERİ VE VAKIFLARA GÖRE TARİHİ ESERLER 4.BÖLÜM
Geyikler şehrinde vakıf müessesesi olarak
bir câmi ve bir zâviye bulunmaktadır. Geyikler’deki caminin kim
tarafından, ne zaman yapıldığı bilinmemektedir. Geyikler/Dinar’da vakfa
ait cami Ulu cami adında/Bababey camii 1776 yılında Harputlu Baba zade
tarafından yapıldığı kayıtlarda mevcuttur.Bak:Ayhan Kalkan’ın Her
yönüyle ilçemiz Dinar Ankara 1984 ve İz bırakanlar Konya 2007 baskılı
eserleri:
Burada 1500 yıllarına ait belgelerde adı
geçen caminin Bababey cami yani Ulu cami olmadığını Şadırvan sokakta
1904 yılından sonra yıkılan Çarşı Camii olabileceği kanaatindeyim.Bu
caminin altına bir şadırvan yapılmış üstü cami olarak kullanıldı
öğrenilmiştir (Kaynak kişi:Ahmet Başçı 1917-2013)
Bu câmiye ait gelirler şöyledir.
Cami Adı |
II. Bâyezıd | 1528 | 1570-1571 | ||||
Gelir türleri |
Senelik | Yekûn | Gelir türleri | Gelir türleri | Senelik | Yekûn | |
Cami-i Geyik- ler |
câmi-i mezkûrenin çerâğı yağ ve hasır içün iki bâb bağ |
30 |
225 |
nefs-i
Geyikler’deki Körpeoğlu Değirmeni her hafta Cuma gecesi câmi‘-i mezbûrun hizmetine vakf olunmuşdur hâsılı belli değildir |
nefs-i
Geyikler’deki Körpe-oğlu Değirmeni her hafta Cuma gecesi câmi‘-i mezbûrun hizmetine vakf olunmuşdur |
– |
250(+) |
1 bâb bağ | 20 | Hamam mahsûlünden hatîb ve imâm içün |
250 |
||||
1 koz ağacı | 15 | ||||||
1 bâb bağ | 50 | 1 kıt’a harîm icâresi imamet ve hitabet içün | |||||
hamam | harab | vakf-ı ahar kİ imamete ve hitâbete vs. vezâıfe | |||||
harâc-ı bağ | 90 | on bir dönüm bağ, on dokuz dönüm bağçe ve harîm mukataası | |||||
10 kile hınta | 50 |
Geyikler şehrindeki tek zaviye olan Şeyh Durak Zâviyesi’ne ait gelirler ise şöyledir,
Tablo X: Evkaf Defterlerine Göre Geyikler’de Şeyh Durak Zâviyesi’ne tahsis olunan vâkıflar
Zaviye Adı | 1528 | 1570-1571 | ||||
Gelir türü | Senelik | Yekûn | Gelir türleri | Senelik | Yekûn | |
Şeyh Durak Zaviyesi |
yüz dönüm yer, yedi koz ağacı, âni’l- gaile ve gayruhu |
200 |
200 |
yüz dönüm yer, yedi koz ağacı, âni’l-galle ve gayruhu |
250 |
373 Akça |
resm-i zemîn | 123 |
Bunların dışında vakıf müessesesi olarak Abdi Bey’in binâ ettirdiği Geyikler
Câmisi’ne vakfedilmiş bir hamâm bulunmaktadır.
Araştırmacının NOTU: Yukarıdaki kayıtlarda
geçen söz konusu hamamın Çarşı camii yakınında olduğu,Y.Yener Emeksiz
belediye başkanı olduğu dönemde şehir içi kanalizasyon yapımındaki
kazıda şimdiki Mustafa Türkoğlu bakkalın önündeki kavşak yolun olduğu
yerde hamam külhanları çıkmıştı.Ben Kültür Bakanlığı memuru olarak
olayı Müze yetkililerine iletmiştim ve yapılan incelemede burada bir
hamamın olduğu söylenmiş ve fazla hasara uğratılmadan toprak altında
bırakılması istenmişti.
Yukardaki hamamın burası olacağını
tahmin ediyorum.İkinci bir olanak ise 1942 yılında ortaya çıkan şimdiki
Büyük Hamam olabileceği tahmin etsemde büyük hamamın M.Ö.276 da
yapıldığı hamam toprak altından çıkarılıp tamirinin belediyece yapılıp
5500 kuruşa satıldığı kayıtlardan anlaşılmıştır.Bu ikinci olanağı tahmin
etmiyorum.Vakfa ait olsaydı satılabilinir miydi.Yer tapusu Ispartalı
bir hanımda çıkmıştı.
İSKÂN ÖZELLİKLERİ
Homa ve Geyiklere kadîm merkezler
yakınlarında yerleşmiş olan Türkler, bu eski merkezlerin hatırasını
yaşatmak üzere hissiyatlarının ifadesi olarak binlerce kasaba ve köyü
vırân, ören, öyük ve höyük şeklinde adlandırmışlardır. Öyle ki, Öyük,
Boz-öyük, Kara-öyük, İzci-öyüğü, Moğolta- öyüğü, Kızıl-viran,
Akça-viran, Hâlî-viran, Hamza-viranı, Arucak-viran, Kesir-vİranı,
Gâzi-viranı, Kemer-viran, Kulagozlu ve Kara-koymac bu tip yerleşmelere
misaldir.
Bunlardan başka, Yörükler tarafından
kurulmuş olan bazı köylere, Türk boylan ve aşiretlerinin isimlerinin
verildiği dikkati çekmektedir ki, Abdallu, Avdan, Bâdemlü, Bağluca.
Boz-samed, Bölücek, Cühûdlu, Çandır, Çeltükci, Çerçin-ini, Çoban-kuyusu,
Dânişmendlü, Dikici, Dolaklu, Eymürlü,
Geyikler, Gökçe-kırı, Göynük, Güdül, Hisâr, îki-başlu, İl-deniz, İpek,
İshaklu, Karaca, Karamanlu, Karalar, Kılıççı, Kızılca, Kızıllu, Kozcu,
Köpek, Kuzu-oğlu, Külef, Mûsâ, Polad, Payâmlu, Sakalı-uzun, Sâklu,
Seviklü, Şeyhler, Tuğrul, Yağcı-kuyusu, Yavı, Yavı-kaşı, Yaylık, Yortan
ve Yüreğir bunlara örnektir.
Yine, tabiat şartlarını andıran isimlere
sahip yerleşmeler de bulunmaktadır ki, bunlara misâl olarak Akça-saz,
Ala-çayır, Baş-alanı, Baş-kaya, Bey. Bozca-kırı, Çaycugaz, Donuz-deresi,
Duman-adası, Düden, İl-dere, Karaca-dağlu, Kara-kuyu, Kara- koğa,
Kavak-kuyuşu, Kız-çağar, Kızıl-kuyu, Kızıl-tepe, Koru-çandır. Kuyu-pmar,
Öküz-ahuru, Pınar-başı, Saru-kavak, Sultan-söğüdü, Taş-boğaz, Üç-kavak,
Ulu-dağ, Yedi-oluk’u verebiliriz.
Bunların dışında, isimlerini bazı
dervişlerin isimlerinden alan yerleşmelerin olduğu görülmektedir.
Bilindiği gibi, kolonizatör Türk dervişleri diye adlandırılan zümreler,
ulaşım şartlarının zor olduğu ıssız ve muhataralı yerlerde zaviyeler
kurarak buraları şenlendirdikleri gibi, bir taraftan da bu bölgelerde
Türk iskânının temelini atıyorlardı148. İşte bu zaviyeler
etrafında zamanla ortaya çıkan yerleşmeler isimlerini ise bu zaviyelerin
kurucusu dervişlerden alıyorlardı. Nitekim incelediğimiz kazadaki Seydi Melik köyü
bu kabildendir. Diğer taraftan Resul, Ahi Bektaş, Apa gibi bâzı şahıs
isimleriyle anılan köyler de bulunmaktadır ki bunlar da bölgenin ileri
gelen şahsiyetlerinden olmalıdırlar.Sözün kısası yukarıdaki tespitler
göstermektedir ki Kazadaki köy ve mezraların büyük kısmı Türklerin
gelişinden sonra teşkil edilmiştir.
DEVAMI GELECEK BÖLÜM 5 ;YERLEŞİM MERKEZLERİ
MERKEZ/1-7 KÖY,GEYİKLER 1 -30 KÖYÜ
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder